Ofte Stillede Spørgsmål

 

Ofte Stillede Spørgsmål Ofte Stillede Spørgsmål

Hvorfor skal jeg bruge jeres service, når jeg handler med en privatperson?
Svar: Der er flere gode grunde til at benytte Privatbetaling.dk ved handel mellem privatpersoner. Hvis du som køber benytter dig af Privatbetaling.dk, risikerer du ikke at betale for en vare, som sælger ikke sender. Du risikerer heller ikke, at modtage en fuppakke, eller en pakke uden indhold. Som sælger risikerer du ikke at skulle sende en vare, og efterfølgende blot håbe på, at køber betaler. Køber har betalt til os, før du sender varen af sted, så betalingen er sikret. Desuden viser du som sælger stor troværdighed overfor køber ved at benytte Privatbetaling.dk. Dermed er din vare meget lettere at sælge. Du kan måske endda få en bedre salgspris for din vare, når køber ved at varen er i orden, og han har haft mulighed for at afprøve den.

Spørgsmål: Hvem er I, og hvorfor tilbyder I denne service?
Svar: Vi er et webbaseret firma, der blev oprettet i 2005. Vores primære aktiviteter er opbygget omkring mobiltelefoner. Handel af disse mellem privatpersoner på vores sider og fora har således foregået i en del år efterhånden. Du kan læse nærmere om os under punktet ’Hvem er vi’ i menuen til venstre.

Spørgsmål: Hvor lang tid går der, fra jeg har overført penge til jer, til jeg har min vare?
Svar: Der går typisk mellem 1-5 dage. Det afhænger af, hvilken bank du bruger, og hvor hurtig sælger er til at sende varen. Når vi har modtaget betalingen, får sælger en e-mail om dette. Sender sælger varen samme dag, vil du modtage pakken dagen efter.

Spørgsmål: Hvilke ulemper ved systemet er der for mig som sælger?
Svar: Den eneste ulempe er, at der vil gå et par dage mere, inden du modtager din betaling.
Derudover vil det kun være en ulempe for dig, hvis du har overvejet at forsøge at snyde køber. Du modtager ikke betaling, før køber har modtaget varen og fundet den i orden. Til gengæld har du den fordel, at køber ikke kan være i tvivl om, at du leverer varen, efter at betalingen er afsendt. Med andre ord øger du din troværdighed ved at benytte Privatbetaling.dk

Spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke betale med dankort eller kreditkort?
Svar: Vi kan ikke tilbyde indbetalinger via kort, da de regler der er for brug af sådanne systemer, umuliggøre at tilbyde vores service. Skulle vi modtage betalinger via kort, vil det betyde at vi skulle efterleve købelovens regler for salg af nye vare over for køber, selv om vi ingen indflydelse har på de vare der handles. Dvs. i praksis, hvis en køber finder er 2 år gammel bærbar computer, og køber den af en anden privat person, skal vi yde 14 dages returret, og 2 års reklamations ret på denne bærbar computer. En sådanne forpligtigelse på en vare vi ikke kender, kan vi naturligvis ikke påtage os.

Spørgsmål: Hvad er min sikkerhed som køber?
Svar: Du har som køber den sikkerhed, at du ikke skal sende penge til en fremmed person, som du ingen informationer har om. Privatbetaling har siden sommeren 2008 tilbudt vores løsning til et stadig stigende antal personer. Sender sælger ikke varen, eller har varen alvorlige fejl/ mangler, kan du få dine penge retur. Selv i forhold til fysisk at mødes, og handle, kan Privatbetaling.dk være en fordel, i og med du har god tid (3 hverdage) til i ro og mag at få tjekke varen ordentligt igennem. Speciel ved handel med smykker, dyre ure der skal tjekkes for ægthed, eller bærbar computer/mobiltelefoner der kan have et batteri der ikke holder strøm mere.

Spørgsmål: Jeg har købt en vare, men der var intet indhold i den fremsendte pakke. Kan I hjælpe mig?
Svar: Ja, det er faktisk det privatbetaling er designet til at kunne hjælpe med. Hvis du modtager en såkaldt fuppakke, eller hvis den afsendte vare ikke virker, skal du oprette en klagesag hos os. For at vi undlader at sende dine penge videre til sælger, skal vi med sikkerhed vide, at varen enten er defekt eller manglende, og at sælger ikke vil tage varen retur. Du modtager derfor en e-mail med en komplet og detaljeret oversigt over handlen. Den skal du viderebringe til politiet, hvor du anmelder sælger for bedrageri. Ganske på samme måde som når du fx får stjålet en cykel som forsikrings selskabet skal erstatte. Når vi modtager en kopi af anmeldelsen, enten per brev eller e-mail, returnerer vi dine penge til dig.

Spørgsmål: Jeg har købt en vare, som jeg har modtaget. Varen stemmer ikke helt overens med sælgers beskrivelse. Kan jeg få mine penge igen?
Svar: Nej. Vi kan ikke garantere for, hvad sælger lover. Ting, som udgør en mindre del af den samlede værdi, såsom tilbehør mv. samt mindre mangler eller fejl som eksempelvis små ridser og skrammer, er noget, som vi ikke har mulighed for at afhjælpe. Køber får IKKE en fortrydelsesret ved brug af privatbetaling; det er kun en sikkerhed mod fuppakker, defekt vare, eller at der slet ikke bliver afsendt noget. Er varen ikke som du forventer, kan du oprette en klagesag, når du har modtaget varen. Vi kigger på sagen, og hvis vi mener, at sælger har leveret andet eller mindre end det aftalte, kan vi lukke for sælgers adgang til systemet. Vi opfordrer under alle omstændigheder brugerne til at være så omhyggelige med beskrivelsen af varen som muligt. Det kan være en god ide at udveksle billeder af varen, da en lille ridse eller bule kan være en bagatel for sælger men ikke for køber.

Spørgsmål: Jeg har købt en vare, som jeg har modtaget. Efter et stykke tid opdager jeg, at sælger ikke var den retsmæssige ejer, men at varen var stjålet. Kan jeg få mine penge tilbage?
Svar: Vi kan på ingen måde tage ansvar for hverken stjålne effekter (hælervarer), kopivarer, eller andre lignende problemer med en varevare efter køber har godkendt en vare. Vi formidler en betalingsservice mellem to privatpersoner, og i tilfælde af ovenstående problem, opfordrer vi til, at man benytter traditionelle løsninger som politi og retsvæsen. Vi vil dog altid gerne hjælpe ved at udlevere de informationer, vi kan trække ud af vort system. Har sælger optrådt groft uvederhæftigt, sætter vi gerne vedkommende på vores interne ”blacklist”. Bliver man ’blacklisted’, har man ikke mulighed for at benytte vort system i minimum 12 måneder.

Spørgsmål: Hvis handlen bliver aflyst får jeg så mine penge retur?
Svar: Ja, hvis vi har modtaget din betaling, og handlen af den ene eller anden grund bliver annulleret, returnere vi naturligvis dine penge. Undtaget er dog det gebyr du har betalt os for vores service, som du ikke får retur – og det lige meget om det er dig eller sælger der ønsker at annullere en overførelse. Vi har det samme arbejde med at overføre til sælgers konto, som når vi returnerer et beløb til køber. Når vi har modtaget købers indbetaling på vores konto, kan gebyret herefter ikke returneres. Annulleres en handel før vi modtager indbetaling, er dette fortsat gratis.

Spørgsmål: Hvornår er handlen gyldig?
Svar: Når sælger trykket på knappen ’accepter handlen’, er handlen afsluttet og dermed bindende for begge parter. Læs evt. vores tekst ”En handel er en handel”.

Spørgsmål: Hvad hvis sælger fortryder, efter at vedkommende har accepteret handlen?
Svar: Springer en sælger fra en indgået handel, og køber ikke accepterer annulleringen, ryger sælger på den interne blacklist. Som skrevet ovenfor, betyder det en udelukkelse fra systemet i op til 12 måneder.

Spørgsmål: Hvad hvis køber nægter at have modtaget pakken eller lyver om indholdet?
Svar: Køber skal naturligvis ikke have mulighed for at snyde sælger. Dette kan vi forhindre på 2 måder. Dels kan vi (og sælger) via Track and Trace se om køber har modtaget pakken eller ej. (sælger har ansvaret for pakken indtil denne er modtaget af køber). Hævder køber, at der ikke er det aftalte indhold i pakken, og at sælger bevidst har snydt ham, skal han, for at få tilbageført sin betaling, politianmelde sælger og fremsende kvitteringen herfor til os. Dette er på samme måde som hvis man får stjålet en cykel og forsikringsselskabet skal have kopi af politianmeldelsen. Derefter bliver beløbet ført tilbage til købers konto med det samme.

Spørgsmål: Er der fortrydelsesret for købers vedkommende?
Svar: Køber kan fortryde oprettelsen af en transaktion, indtil sælger har accepteret handlen. Herefter skal sælger være indforstået med, at handlen annulleres. Hvis sælger ikke accepterer en annullering, og køber løber fra aftalen, kan køber komme på den interne blacklist.

Spørgsmål: Hvorfor koster det noget at bruge jeres service?
Svar: I og med at vi skal bruge tid på og har omkostninger forbundet med siden, forlanger vi et mindre overførselsgebyr (helt ned til 0,5 %). Det er dog vores opfattelse, at dette gebyr er en meget rimelig pris at betale for at sikre sig imod at blive snydt i en handel mellem private.

Spørgsmål: Er der nogen begrænsninger på, hvad man kan handle med igennem jeres system?
Svar: Som udgangspunkt nej. Dog forbeholder vi os retten til at afvise en oprettet sag, såfremt der er tale om varer, som ikke er lovlige for private at handle med. Desuden har vi et maksimum på købesummen på kr. 20.000,-. Ønskes der at overføre et større beløb, bedes man kontakte os og forhøre om muligheder og priser.

Spørgsmål: Ved oprettelse af en sag bliver man bedt om at indtaste fødselsår. Er dette nødvendigt?
Svar: Det er frivilligt, om sælger eller køber skriver fødselsår på. Det kan dog være fornuftigt at gøre, især med henblik på større handler. Herved sikrer begge parter sig, at den modsatte part er myndig.

Spørgsmål: Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg ikke kan finde ud af dette system?
Svar: Der er flere muligheder for at få hjælp. Undervejs i processen med at oprette en transaktion, vil der være hjælpemenuer. Er du stadigvæk i tvivl, kan du klikke på ’Kontakt os’ knappen, hvor du kan sende os en e-mail. Du kan også vælge at besøge vores forum på adressen mobilforum.dk/forumdisplay.php?f=69. Ved at oprette en tråd med dit spørgsmål i, vil du hurtigt få hjælp af de mange brugere, som også benytter Privatbetaling.dk

Spørgsmål: Kan jeg bruger jeres service til at overføre til udlandet?
Svar: Rent teknisk er det ikke det store problem med der er nogle praktiske problemer der skal tages højde for. Problemerne er blandt andet at det gebyr der skal betales til banken afhænger af hvilke banker man benytter og hvor i verden pengene skal sendes hen. Dette kan altså ikke automatiseres og vil kræve en forsørgelse hver gang der skal laves en sådanne overførelse. Der ud over vil det også kræve at den part der bor i udlandet kan forstå dansk, da privatbetaling.dk ikke findes på andre sprog –endnu. Vi har derfor valgt at vi ikke tilbyder udenlandske overførelser indtil vider. Vi henviser til www.paypal.com hvis man har det behov.

Spørgsmål: Jeg er sælger og har sendt en vare og jeg kan se køber har modtaget varen, hvornår får jeg min betaling?
Svar: Køber har 3 hverdage til at godkende varens indhold. Systemet er beregnet på at køber logger ind og godkender varen, når den er modtaget og er kontrolret, men sker dette ikke overføre vi beløbet når der er gået 3 hverdage, i det vi her efter anser varen som værende godkendt. Modtagelse dagen medregnes i de 3 hverdage, og altså ikke modtagelse dagen + 3 hverdage.

Spørgsmål: Jeg skal, som sælger, sende en fysisk lille og let vare der ikke har nogen stor værdi. Skal jeg sende dette som en pakke med T&T eller rekommanderet brev, eller kan jeg blot sende det som almindeligt brev?
Svar: Er der ikke T&T ("track and trace"-/sporingsnummer) på forsendelsen kan vi ikke vide om køber har modtaget varen eller ej. Sendes en vare som brev, og køber nægter at have modtaget varen, er eneste mulighed for os at sende beløbet indsat retur til køber. Det er derfor sælgers eget ansvar hvis en vare sendes som brev. Vi anbefaler stærkt at man altid sender som pakke eller som rekommanderet brev selv om det koster lidt mere.

Spørgsmål: Jeg har købt billetter til en koncert over nettet, kan Privatbetaling sikre at de billetter er gyldige og virker når de skal bruges?
Svar: Nej handel med billetter og specielt "print selv billetter" kan vi ikke stille nogen form for garanti for. Når man køber billetter til en koncert, og der er tale om "print selv billetter", kan sælger i princippet sælge de samme billetter alle de gange han/hun ønsker det. Det er kun den første der ankommer til koncerten der kommer ind. Desuden er det både forbudt for køber og sælger at handle billetter til en højere pris end billetterne oprindeligt har kostet.

Spørgsmål: Kan man benytte privatbetaling.dk uden at have netbank?
Svar: Ja det kræver ikke at hverken køber eller sælger har adgang til netbank. Har man ikke netbank skal køber blot gå ind i en Dansk Bank og sætte beløbet ind på vores konto, i stedet for at bruge netbank.

Spørgsmål: Jeg har ikke hørt om privatbetaling.dk før køber spurgte om betaling kunne forgå igennem jer. Hvis det er så godt et system, hvorfor reklamerer I så ikke mere for det?
Svar: Det gør vi ikke af 2 årsager. Dels er det meget dyrt at reklamere, for et system som dette der rammer meget bredt. Vi vil heller holde vores priser på et lavt niveau frem for at bruge en masse penge på markedsføring der jo så i sidste ende skal tjenes hjem på det gebyr vi forlanger. Desuden mener vi faktisk at vores gode service er den bedste reklame vi kan få. Folk der har prøvet systemet fortæller andre om det, og det er i vores øjne den bedste anbefaling man kan få. Prøv evt. selv at google privatbetaling.dk og se hvor mange steder folk skriver positivt om det.

Spørgsmål: Kan jeg bruger privatbetaling.dk hvis jeg skal bytte en vare med sælger?
Svar: Vi kan ikke tilbyde at bytte varer for jer gennem vores system og sende videre, dog har varer man bytter omtrent samme værdi. Derfor kan I aftale en salgssum som passer med til de varer I vil bytte, og derefter både køber og sælger opretter hver en transaktionssag. På den måde kan man godt sikre sig, selvom man vælger at bytte vare.

Spørgsmål: Hvornår er handlen gyldig?
Svar: Når sælger trykket på knappen ’accepter handlen’, er handlen afsluttet og dermed bindende for begge parter. Læs evt. vores tekst En handel er en handel.

Spørgsmål: Hvis varen viser sig at være ødelagt når den kommer frem, eller andre forhold der beretiger at pengene kan holdes tilbage, hvem betaler så for returportoen?
Svar: Returnering betales altid af køber, med mindre andet er aftalt mellem køber og sælger. Vi har ikke mulighed for at opkræve et beløb hos sælger til at dække omkostningerne ved returfragt.

Spørgsmål: Er jeg som køber (eller sælger) hvis jeg bruger Privatbetaling.dk 100% sikker på at jeg ikke kan blive snydt på nogen måde?
Svar: Nej ingen ting her i verden er 100% sikkert. Atomkraftværk der er jordskælv sikret springer i luften ved jordskælv, store firmaer som Sony bliver hacket, professionelle kriminelle oprette falske profiler på Ebay, DBA.dk osv. Intet system kan laves så man ikke på nogen måde kan snyde, omgå eller hackes ind i det.

Men vi kan stå inde for at Privatbetaling.dk er meget sikkert at bruge. Vi har lavet et system der er endda meget vanskeligt at bryde ind i, hvor brugerne benytter 2 unikke passwords, og hvor adgangen til styrepanelet er ydermere IP beskyttet, så det kun er få IP adresser der kan få adgang. Derudover sletter vi data som kontonumre, fra vores system, 14 dage efter handlen er afsluttet plus en række andre sikkerheds ting vi ikke kan beskrive offentligt. Siden 2008 hvor privatbetaling.dk startede har vi betjent mange kunder og har overføret enddog rigtig mange penge mellem privatpersoner (syv cifret omsætnings beløb). Ingen er endnu blevet snydt når de har brugt Privatbetaling.dk og det er vi ikke bange for at skrive på forsiden.